O
ets innovador a l'escola o ja pots plegar. Aquesta seria una de les
principals conclusions que podria treure qualsevol persona que
segueixi l'actualitat educativa. De tant en tant els mitjans de
comunicació generalistes decideixen tractar algun tema vinculat al
món de l'escola. Sovint es fa per parlar de fracàs escolar, de
violència a les aules o de resultats de proves com PISA i a sobre
amb poc rigor. De tant en tant també apareix algun tema que ocupa
espai als diaris i que no està vinculat als “problemes” de
l'escola. En aquest cas es parla de la innovació educativa.
És
obvi que estic a favor de la innovació a l'aula i a l'escola.
Qualsevol àmbit de la nostra societat ha d'evolucionar i això sols
es pot fer gràcies a provar coses noves, a intentar, a trencar
esquemes. Si en qualsevol àmbit és important aquesta tasca, a
l'escola aquesta necessitat de canvi ha de ser permanent, rigorosa i
avaluada. Però no ens equivoquem, darrera la paraula innovació
també hi ha una part fonamental de màrqueting davant d'una creixent
competitivitat entre les escoles. És evident que sols pel fet de
voler posar-se l'etiqueta d'escola innovadora ja hi haurà aspectes
que es posaran en marxa i que possiblement ajudaran a millor la
pràctica educativa. Però no tot allò que es presenta com a
innovació realment val tant la pena.
D'entrada
no tots els canvis són innovació. Per exemple, no crec que ho sigui
que una escola que tota la vida ha funcionat de forma tradicional
comenci a incorporar aspectes ja treballats a moltes altres escoles.
L'escola canvia, s'adapta als nous temps o com vulguem dir-li, però
d'innovar, res de res. Tampoc és innovació agafar allò que altres
fan o coses que sempre s'han fet, passar-ho per la termomix i treure
el mateix producte però envoltat d'una parafernàlia sovint sols
semàntica. La innovació educativa hauria de ser un procés en el
que es detecta cap a on es vol anar, es duen a terme actuacions noves
dins l'aula, s'avaluen els resultats i després es treuen conclusions
de cara al futur. Per tant no hi ha prou suprimint deures, fent
projectes, tirant a terra parets de les aules o introduint
matemàtiques manipulatives. Aquestes poden ser bones accions dins
d'una escola (innovadora o no), però no crec que sigui suficient per
dir que una escola sigui innovadora. De fet ser-ho és molt
complicat. Cal tenir en compte la gran càrrega de feina dels
mestres, la manca de vinculació entre la recerca pedagògica i les
aules, els pocs recursos de l'educació, la pressió social pels
resultats acadèmics, la manca d'estabilitat d'algunes plantilles...
Introduir
aspectes més innovadors a l'escola és necessari, però cal fer-ho
tenint en compte que ha d'existir una permanent revisió d'aquests
elements. Que sigui innovador no vol dir que sigui bo. Però per tal
de ser rigorosos caldria no acceptar com a “escola innovadora” a
tothom que se'n declari i tampoc caldria sublimar aquest concepte. En
el fons la millor innovació a l'escola pot ser mirar d'adaptar-nos
cada dia a fer allò que sempre hem volgut fer.
Permeteu-me
que acabi amb un símil polític. És evident que les tradicionals
formes de partits i de representació parlamentària s'han de
superar, però no tot allò que es diu “nova política” té els
mateixos objectius ni demostra que ho aconsegueixi. Dir-se nova
política o escola innovadora és molt més senzill que acostar-se a
ser-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada