La
resposta a aquesta pregunta sembla gairebé òbvia. Sí, hem de
treballar millor l'anglès per tal de garantir que tots els alumnes
acabin els seus estudis amb un bon nivell de llengua anglesa. Sens
dubte és important a nivell de futurs estudis, a nivell laboral i a
nivell social. Escric això a partir d'un article publicat per EnricPrats on parla de l'exigència de moltes AMPA i famílies per
incrementar el nivell d'anglès.
Respondre
que cal incrementar el coneixement de l'anglès a l'escola segur que
té un gran consens. El que potser no té tant consens és quan
aprofundim en aquesta resposta i mirem de respondre com es pot
millorar el treball de la llengua anglesa i sobre quin pes ha de
tenir l'anglès dins del món escolar.
Com
ja planteja Enric Prats tothom té solucions màgiques a un problema
que és cert que existeix. D'entrada cal plantejar que vivim en una
societat en la que l'anglès sols es pot escoltar en els àmbits
laborals o d'estudis superiors, però que socialment no té cap
espai, si descomptem el nombre creixent de turistes a la nostra
ciutat. Però és evident que ben poques famílies escolten la
televisió en versió original, per posar un petit exemple. Cal
incrementar la preparació del professorat per tal de poder impartir
classes en llengua anglesa, cal normalitzar que escoltin continguts
de diferents àrees aprofitant per exemple reportatges en versió
original, cal potenciar que hi hagi assistents de conversa o altres
persones que puguin millorar la comprensió oral en anglès dels
nostres alumnes, cal buscar sistemes per afavorir intercanvis i
estades a l'estranger...les línies de treball són molt variades,
però també tenen algunes dificultats. Per exemple impartir alguna
matèria en llengua anglesa pot ser una bona eina de treball, però
també pot augmentar les diferències d'aprenentatge entre els
alumnes. És a dir l'alumne amb dificultats d'aprenentatge de la
llengua no tan sols no avançarà més en anglès sinó que tindrà
més dificultats per assolir aquesta matèria que estem treballant.
Els alumnes amb recursos econòmics suficients i famílies amb aquest
interès per poder fer anglès fora de l'horari lectiu, estades a
l'estranger...tindran moltes més eines que avançar a l'escola. I
tampoc cal obviar la preparació dels claustres, els recursos dels
que es disposen...però aquestes dificultats no han d'impedir que a
les escoles fem un esforç creatiu per anar trobant solucions.
Però
també em plantejava quin pes ha de tenir l'anglès a l'escola. Seria
bo de dedicar molt més temps a la llengua anglesa, però també
seria bo dedicar més temps a l'expressió oral en la nostra llengua
a la creativitat, al treball en equip, a la recerca, a les sortides
pedagògiques, a la matemàtica manipulativa, a la lectura, al
treball de valors...per tant també cal establir prioritats. No podem
centrar tan sols la necessitat de millora de la llengua anglesa en la
necessitat que en tindran després per tal d'aconseguir una feina. Si
ho fem acceptarem que l'escola té una funció bàsica de proveir
treballadors més o menys qualificats al mercat laboral. Si pretenem
formar persones amb capacitat d'entendre el món, la llengua anglesa,
sens dubte, les ajudarà, però a part de l'idioma cal que donem
eines perquè entenguin, per exemple què està passant amb la crisi
de refugiats o amb que a casa nostra creixen les desigualtats socials
d'una manera escandalosa i sembla que poca gent quedi afectada per
això.
Vivim
en un món complex i canviant i l'escola ha de saber donar resposta
als nous reptes, però ho ha de fer conscient de no perdre els seus
principis, acceptant les dificultats de fer front a les noves
realitats, amb capacitat creativa de trobar solucions i exigint que
no pot tenir l'exclusiva de resoldre-ho tot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada