Una
de les meves grans aficions és la lectura. A les xarxes socials
acostumo a posar els llibres que llegeixo. Realment se'm fa difícil,
ara mateix, plantejar-me estar uns dies sense llegir. Reconec també
que no sóc un gran especialista. Durant anys no he tingut l'actual
ritme lector i això vol dir que hi ha desenes i desenes de llibres
imprescindibles que encara m'he de llegir. I a més m'agrada anar
canviant l'estil dels llibres. Per exemple llegeixo novel·la negra
en gran part com a distracció. Us deixo la llista dels 10 llibres de
l'any que més us recomanaria, no vol dir que siguin novetats. No sóc un crític ni un especialista,
però algunes vegades la gent m'ha agraït alguna recomanació. I si
puc contribuir a que algú llegeixi o compri algun llibre, tot això
que haurem guanyat. L'ordre dels llibres no és l'ordre amb el que
més m'han agradat, això ja seria massa feina.
1
“La buena reputación” Martínez de Pisón.
Gran
novel·la que aborda la història d'una família amb el seu nucli a
Melilla. L'evolució de la família ens permet conèixer molts fets
històrics però també molts aspectes quotidians. Un llibre molt
complet. A més vaig poder assistir a la presentació del llibre per
part de l'autor i això va ser un punt més a favor.
2
“Forat” Laura López Granell
Molt
bona poesia. No enganyo a ningú, la Laura és una de les persones
que més estimo, però al marge d'aquest carinyo el llibre ha estat
un èxit. La seva poesia és molt personal i sobretot val la pena
poder anar a algun dels seus recitals. El llibre ens parla de tot,
sovint amb un punt de dolor però sobretot amb autenticitat. En
poesia tampoc podria ignorar el “Swing” de Francesc Garriga que
m'ha captivat.
3
“El ninot de neu” Jo Nesbo
Com
us deia he llegit força novel·la negra i he escollit aquesta perquè
és la que em va captivar més. Angoixant, molt ben argumentada.
També podeu escollir molts altres llibres de Jo Nesbo, de Camilleri,
de Mankell o alguna novel·la negra catalana com “Qui em vol fer
mal”, “El xinès”, “Puta Pasta”...
4
“Gegants de gel” Joan Benesiu
Una
de les sorpreses de l'any. Una novel·la sobre com trobar-se a un
mateix i com fer-ho en un lloc solitari i apartat. Diversos viatgers
es creueu a un petit bar a la Terra de Foc, just al límit del “món”.
Realment recomanable.
5
“Blitz” David Trueba
Un
història que parteix del desamor per parlar-nos de la vida. Una
història molt ben escrita on apareixen uns rellotges de sorra que
crec que són una gran imatge. Un autor que també he pogut escoltar
parlant de la seva obra i que crec que és molt interessant.
6
“Reparar els vius” Maylis de Kerangal
Una
novel·la dura i brillant que parteix de la mort d'un noi jove. No fa
concessions en cap moment i afronta el tema sense recrear-se en el
drama però sense evitar-lo. Impactant.
7
“Els desposseïts” Szilard Borbély
Una
autèntica joia. Un llibre situat a Hongria que enes parla de la
misèria, de la guerra, de l'odi, dels refugiats. Un llibre
magníficament escrit que afronta temes que per desgràcia sembla que
estigui relatant les notícies d'avui dia. Dur però molt
recomanable.
8
“En la orilla” Rafael Chirbes.
El
meu primer Chirbes, però aquest 2016 n'hauré de llegir més. Molt
bo. Un llibre dens, molt treballat, gairebé sembla obsessiu. Barreja
de la crisi econòmica i social d'Espanya i la crisi personal del
protagonista. Un llibre sobre la desesperança i el nostre entorn.
Brutal.
9
“Plenilunio” Antonio Muñoz Molina
Possiblement
no és el millor llibre d'aquest gran autor que va visitar el
Poblenou fa poc i que ens va demostrar el seu alt nivell en tots els
sentits. La història de Plenilunio és dura, molt dura. Té moments
molt brillants i realment no es fàcil de llegir pel tema.
10
“L'edat de ferro” JM Coetze
Com
us deia un dels llibres imprescindibles que vaig mirant de recuperar.
Un retrat molt cru sobre l'apartheid, però en el fons sobre
qualsevol situació d'intolerància, odi i violència.
Altres
llibres recomanables...
“Una
revelación brutal” Louise Penny. Novel·la negra als boscos del
Quebec
“Observada”
Renée Knight. Mentires i veritats. Passions i dolor.
“Swing”
Francesc Garriga. Poesia molt propera i plena alhora.
“Yo
vivía aquí” Carlos Zanón. Poesia quotidiana, urbana, nocturna.
“Es
un decir” Jenn Díaz. La visió d'una nena sobre la seva familia.
Gran narració.
“El
adversario” Emmanuel Carrère. La mentira en estat pur. Molt
interessant.
“Amb
l'alè al clatell” Henning Mankell. Dura novel·la negra.
1 comentari:
Moltes gràcies, Pere, un petó!
Publica un comentari a l'entrada